Kujawsko-Pomorskie

REDAKCJA
29 kwietnia 2024

Trzy warianty budowy obwodnicy Łysomic. Rozpoczynają się konsultacje [MAPA]

 Trasa kolejowa Toruń - Chełmża/ Fot. Szymon Zdziebło Trasa kolejowa Toruń - Chełmża/ Fot. Szymon Zdziebło

Ruszyły konsultacje społeczne w sprawie budowy obwodnicy Łysomic (w powiecie toruńskim). Projektanci przygotowali trzy warianty trasy. Wniosek można zgłosić do 19 maja.

– Obwodnice mają jak najlepiej rozwiązywać lokalne problemy, dlatego już na etapie projektowania chcemy poznać zdanie mieszkańców. Jestem przekonany, że wspólnie z nimi i lokalnymi samorządowcami uda się wypracować optymalny przebieg trasy – mówi marszałek Piotr Całbecki. 

Projektanci, którzy pracują nad koncepcją nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 552 otaczającej między innymi od północy Toruń, zakładają budowę obwodnicy po północnej stronie miejscowości. Przygotowane zostały trzy warianty, które są wynikiem m.in. wstępnych rozmów z lokalnymi samorządowcami oraz przedstawicielami Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i innymi zarządcami dróg.

Warto wziąć udział w konsultacjach. Wypełniony i podpisany formularz można złożyć:

  • w formie papierowej w siedzibie:
    Urzędu Gminy Łysomice, ul. Warszawska 8
    Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80 w Bydgoszczy
  • wysłać elektronicznie na adres e-mail: [email protected]

Szczegółowe opisy i formularz uwag dostępny jest na stronie. Na wnioski urzędnicy czekają do 19 maja.

We wtorek (21 maja) o godz. 16 w budynku Galerii Spotkań przy ul. Sadowej 2c w Łysomicach odbędzie się spotkanie dla mieszkańców z udziałem projektanta, na którym podsumowane zostaną wyniki konsultacji. Będą one jedną z podstaw wyboru wariantu rekomendowanego do dalszych prac.

Trzy warianty obwodnicy Łysomic

Obwodnica Łysomic bez względu na wybór wariantu będzie trasą jednojezdniową z dwoma pasami ruchu. Wszystkie warianty zaczynają się w Łysomicach, gdzie planowany jest nowy węzeł drogowy na połączeniu z DK nr 91 (Toruń-Chełmno) i kończą za Papowem Toruńskim na ul. Warszawskiej. W ocenie wykonawcy wszystkie połączenia obwodnicy z innymi drogami powinny otrzymać formę skrzyżowań z ruchem okrężnym. Dodatkowo koncepcja uwzględnia podłączenie do obwodnicy planowanej przez gminę nowej ul. Spółdzielczej otaczającej zwartą zabudowę Papowa od strony zachodniej.

 Łysomice - mapa

Wariant 1 (na mapie kolor granatowy) ma długość 5 km. Trasa przebiega przede wszystkim polami pomiędzy Łysomicami i Zakrzewkiem oraz pomiędzy Papowem Toruńskim i Drążkowem. To najkrótszy wariant tworzący na mapie łagodny łuk. W Papowie Toruńskim z istniejącą drogą wojewódzką nr 552 obwodnica połączyłaby się na wysokości posesji przy ul. Warszawskiej 68. Ten wariant wiązałby się z budową dwóch wiaduktów w ciągu dróg lokalnych (z Papowa do Zakrzewka oraz z Papowa do Sołectwa).

Wariant 2 (żółty) jest najdłuższy i ma długość 6,8 km. Jego trasa od północy omija także miejscowości Zakrzewko oraz Drążkowo. Dodatkowo przebieg nowej drogi został wydłużony we wschodniej części Papowa Toruńskiego (w rejon posesji przy ul. Warszawskiej 80).

Wariant 3 (zielony) o długości 6,5 kilometra jest oddalony jeszcze bardziej na północ względem Zakrzewka. W Papowie Toruńskim z istniejącą drogą wojewódzką nr 552 obwodnica połączyłaby się na wysokości posesji przy ul. Warszawskiej 68 (tak jak w wariancie 1).
Umowa na koncepcję obwodnicy Łysomic wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej została podpisana w 2021 roku. Wykonawcą została firma Polska Inżynieria Sp. z o.o. z Warszawy, a koszt zadania to 736 tysięcy złotych. Wcześniej podpisane zostało porozumienie o solidarnym współfinansowaniu zadania przez samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu toruńskiego i gminy Łysomice.

Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic

Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na zlecenie prac projektowo-budowlanych na nasz regionalny program budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Tak się sprawdza most. Próba wiaduktu nad magistralą kolejową w Terespolu Pomorskim [ZDJĘCIA]

W tym roku, oprócz zakończenia inwestycji w Lubrańcu oraz opracowania dokumentacji dla innych zadań, planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych dla drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z Unii Europejskiej oraz budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej samorząd województwa pozyskał rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych zdobył prawie 170 mln zł. Podpisał też szereg porozumień o współfinansowaniu tego typu zadań przez samorządy lokalne.


Lista obejść:

  • Lubraniec – kończą się prace budowlane
  • Rypin – trwają prace nad koncepcją, odbyły się konsultacje społeczne, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
  • Brodnica – złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
  • Tuchola – trwa projektowanie
  • Więcbork – trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej
  • Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej
  • Białe Błota – samorząd gminy powtórzył przetarg na koncepcję
  • Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej
  • Sępólno Krajeńskie – trwają prace nad projektem, zakończyły się konsultacje, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
  • Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
  • Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
  • Mogilno II etap – przetarg na prace budowlane
  • Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji.
Już głosowałeś!

Komentarze (0)

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.14.153.176

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.
×

Niezbędne pliki cookie

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie. Te pliki cookie pozwalają na identyfikację np. osób zalogowanych.

Zawsze
aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.